top of page

Tag en test– før shitstormen raser

Alle kunder har nu mulighed for at blæse direkte ind i nyhedscyklonen, når de i realtid slår fra sig på nettet. For virksomheden står vejrudsigten derfor på shitstorm eller ligefrem en krise. I første omgang tilsyneladende kun en kommunikationskrise, men det dramatiske lufttryk kan resultere i en faktisk krise med kundeflugt og penge klaprende ud ad vinduet, når skypumpen fra sociale medier og traditionelle medier tilsammen sønderriver omdømmet.

Men ofte kan det undre, når danske virksomheder havner i kommunikationskrisen og et omdømme, der hvirvler bort. Og det kan forbløffe, at virksomheden ikke af sig selv har rettet op for længst – allerede før den første brise. For vi kan som udenforstående helt enkelt ikke forstå den indre logik, der hersker i virksomheden. Afstanden mellem virksomhedens selvopfattelse – og andres opfattelse – skaber de farlige luftstrømme, der ender i krisen.


Virksomheden skal teste beslutninger

God krisekommunikation handler om åbenhed, hastighed og empati. Virksomheden skal hurtigt anerkende problemet, kommunikere tydeligt og vise en ægte forståelse for de berørte – uanset om det er kunder, samarbejdspartnere eller samfundet som helhed. Men lige så vigtigt som reaktionen er forebyggelsen. At undgå en krise starter med at tage ansvarlige beslutninger allerede fra begyndelsen og forstå potentielle konsekvenser af virksomhedens handlinger.

Derfor er der brug for, at virksomheden kigger grundigt på sig selv udefra. Holder spejlet op – og lader kundens blik søge vurderende og kritisk. Ikke blot for virkeligt at se, hvordan virksomheden allerede er indrettet, kommunikerer og fungerer i dag – men også i høj grad på, hvordan nye tiltag kan blive set, opfattet og bedømt. En proaktiv tilgang, hvor virksomheden dropper den indre logik og lader andres værdier, følelser og holdninger være et vigtigt parameter i alle strategiske beslutninger. En sådan ShitstormTest kan som et tydeligt vejrkort nemlig afsløre de tilsyneladende skjulte afstande, der er mellem virksomhedens selvopfattelse og andre aktørers opfattelse. Hvilket jo i sidste ende er det eneste, der afgør, hvad vej vinden blæser for virksomheden.


Risici ved manglende test

En ShitstormTest kan dermed hjælpe virksomheden med at vurdere, forudsige og se, om en beslutning har potentielt destruktive konsekvenser. Denne ShirtstormTest bygger på en grundig analyse af, hvordan beslutningen kan påvirke kunder, samfundet og samarbejdspartnere negativt. For spørgsmålet er ikke blot: "Er denne beslutning god for os lige nu?" men også: "Kan vi tåle de negative konsekvenser, hvis denne beslutning møder modstand i offentligheden eller bliver til en shitstorm, kommunikationskrise og faktisk krise?"


Hvis en virksomhed ignorerer ShitstormTesten, kan det true:

  1. Omsætningen – Utilfredse kunder eller partnere kan vælge andre leverandører.

  2. Aktiekursen – Et negativt omdømme kan skræmme investorer.

  3. Overlevelsen – Vedvarende kriser kan underminere virksomhedens eksistens.

 

Indfødte shitstormere fra Alpha og Beta

De nyeste generationer, Alpha og Beta, vil stille endnu større krav til virksomheder. For dem er 3P-principperne – People, Planet og Profit – ofte afgørende. Beslutninger, der kun optimerer profitten, kan møde massiv modstand. For de nye generationer forventer, at virksomheden tager ansvar for mennesker og planeten. Og ikke blot tager vare på virksomhedens penge. Man behøver ikke være meteorolog for at forudsige, at det for danske virksomheder derfor er afgørende at tilpasse sig de nye vejrforhold med demografiske ændringer – og dermed skabe langsigtet værdi frem for kortsigtede gevinster. Og fordi Alpha og Beta er digitale, lader de naturligt deres mening komme til udtryk på nettet som indfødte shitstormere. Så virksomhedens næste krise kan snart blive blæst i gang på en skærm med højtryk fra teenageværelset.

 

Anbefaling: Skab en kultur for kriseforebyggelse

For at fremme ansvarlig beslutningstagning og minimere risiko for shitstorm, kommunikationskrise og faktisk krise skal virksomheder implementere en kultur, hvor alle medarbejdere forstår konsekvenserne af deres handlinger. Det kan ske gennem:

  1. Uddannelse og træning – Afhold workshops om krisekommunikation og ansvarlig beslutningstagning.

  2. ESG som kerneelement – Integrer miljø, sociale hensyn og governance (ESG) i alle niveauer af virksomhedens beslutninger.

  3. Involvering af medarbejdere – Skab en åben dialog, hvor medarbejdere kan dele bekymringer om beslutninger, der kan have utilsigtede konsekvenser.

  4. Kundens synspunkt – Implementer mekanismer, hvor beslutninger bliver testet fra kundernes perspektiv.

 

Anbefaling: Implementér ShitstormTest

For at undgå destruktive konsekvenser bør virksomheder:

  1. Analysere beslutninger ud fra potentielle negative konsekvenser.

  2. Involvere eksterne eksperter eller stakeholders for at sikre forskellige perspektiver.

  3. Simulere scenarier, hvor beslutningen bliver mødt med offentlig modstand, og evaluere virksomhedens evne til håndtering.

  4. Etablere en kriseplan og sikre, at alle i organisationen forstår deres rolle, når krisen opstår.

Ved at følge anbefalingerne kan virksomheder skabe en robust kultur, der reducerer risikoen for shitstorm og kriser. Og som styrker omdømmet samt sikrer ansvarlig og bæredygtig vækst.




ree

For yderligere information, kontakt venligst:


Mikkel ThastumLeadership Capital GroupTelefon: 31616292Email: mt@leadershipcapitalgroup.dkHjemmeside: [www.leadershipcapitalgroup.dk]

 
 
 

Kommentarer


bottom of page